Andningsövning Action – får dig och energin att le!

När du vill ha snabb energi kan du ta till denna enkla andningsövning. Övningen passar fint att ta till när du suttit länge och arbetat vid datorn, kanske i samband med toabesök, eller när du vaknat på morgonen och vill få en energikick.

Känn efter att du andas med magen
Börja med att känna efter att du andas med magen. Lägg handen på magen och känn att den putar ut när du andas in och att den sjunker inåt när du andas ut.

Time for action!
Andas in genom näsan i 2-3 sekunder, håll andan och gå runt med aktiva steg och pendlande armar! Andas in på nytt när du behöver och upprepa gärna övningen två-tre gånger.

Så skapas aktivitet – i kropp och sinne!
Övningen aktiverar det sympatiska nervsystemet och ökar på så sätt aktiviteten i kroppen. Övningen aktiverar också blodcirkulationen i kroppen och ökar på så sätt energin i hela kroppen!

När du vill fylla på energin
Övningen är bra att använda på kurser och konferenser som en liten energikick efter en stunds stillasittande och den ger garanterat en hel del skratt! Övningen är också finfin att göra på promenaden, eller på väg till skola/förskola när du ska hämta barnen och vill fylla på dig själv med energi inför tid med kidsen.

Lycka till!

/Lina