Blogg

Är du trött på att vara trött?

När tröttheten följer oss från morgon till kväll, kan livet kännas påfrestande eftersom vi saknar den energi som vi behöver för att ge det vi vill och behöver – både till oss själva och andra. När energin är låg så går livet på lågvarv. Allt vi vill är antingen att sova, vila, fly eller få snabb input som ger oss en känsla av vara pigga och glada igen.

När jag föreläser, coachar och håller kurser om hälsa och livsstil, så kan jag få frågor om hur man ska hantera t ex godissug som kan öka vid trötthet. När jag frågar vad kroppen egentligen vill ha just då, så svarar de flesta att de önskar energi. Vilket då kan vara en förklaring till sötsug, kroppen vill ha en snabb påfyllning av energi. Men socker och sötsaker ger en falsk energi, eftersom kicken det ger är kortvarig och snarare riskerar att ge en berg- och dalbane-effekt där energin flyger upp och ner med blodsockerkurvan. Att ta till socker och sötsaker vid trötthet är ett bra sätt att fortsätta vara trött, eftersom det tar mycket energi för kroppen att pendla i blodsocker kurvorna. Här kommer några tankar om hur tröttheten kan vändas och du kan skapa hållbar energi istället.

Vad kan jag göra med tröttheten?

– Acceptera den, försök att bli vän med dig själv och din trötthet. Att motarbeta och förneka trötthet stjäl bara mer energi.
– Lär känna tröttheten, är den tillfällig och kortvarig, när märks den som mest? eller är du alltid trött och har den som obekväm vän i vardagen?
– Tröttheten är en signal som vill säga dig något om vad du behöver, något som du saknar just nu. Fråga dig själv – vad vill min trötthet säga mig? lär känna din trötthet – hur är den, hur känns den, när är den som starkast, när försvinner den?

Trötthet kan vara en signal på till exempel
– Ohälsa och sjukdom
– Näringsbrister
– Nedsatt syreupptag i cellerna (som kan uppstå vid spänd och ytlig andning)
– Brist på fysisk rörelse och motion i din vardag
– Långvarig stress utan återhämtning
– Nedsatt sömn och dåliga sömnvanor
– En känsla av brist, som kan handla om upplevelse av brist på kärlek, glädje, gemenskap, meningsfullhet, sammanhang, känsla av möjlighet att kunna påverka sitt liv.

Vad kan jag göra för att få mer energi?
– Uppsöka läkare och göra en hälsoundersökning
– Göra hälsoanalys utifrån t ex näringsteraputers hår- eller blodanalys, kinesiologi, akupunktur, frekvensmedicin, alpha-analys.
– Stärka din egen hälsa genom t ex mindfulness, andning, kost, rörelse och motion. Välj ut det som känns viktigast just nu, undvik att starta för många nya saker på en gång.
Vet du med dig att du har hög stress? Fokusera då på te x andningsövningar och mindfulness
Lever du stillasittande och saknar rörelse så kanske fysisk aktivitet är en bra början
Äter du mycket snabbmat och slarvar med maten så är en varsam kostförändring en god hjälp. Fyll på med inspiration kring hur du enkelt lagar god mat som stärker hälsan.
– Se över din vardag – gradera olika områden (hälsa, relationer, arbete, fritid, kost, rörelse) i livet utifrån hur de fungerar för dig på en skala 1-5 (1=botten, 5=toppen) och få en överblick på vad du behöver förändra för att må bättre? lär känna dina energitjuvar och vad som fyller på dig, finns det en balans mellan vad du ger och vad du fyller på dig själv och andra med?

Andningsråd vid trötthet
Andningsövning Balance som vardaglig rutin för att öka energin generellt
Andningsövning Energy för att skapa snabb energi i stunden.
Andningsankaret för att skapa närvaro i nuet och fylla på dig själv med lugn och ro.

Meditation – i möte med mig själv
Gå in i din inre stillhet genom att sluta dina ögon. Optimalt är om du kan sitta bekvämt med rak rygg. Om du vill ha hjälp att komma in i ditt inre och ställa frågor till dig själv, så kan du inleda denna övning med Andningsankaret.
Tröttheten är en signal som vill säga dig något om vad du behöver, som vill hjälpa dig. Fråga dig själv – var i kroppen känns tröttheten? Hur känns den, utforska den och hela kroppen och känn skillnader och likheter mellan olika kroppsdelar, är du tung, lätt, rastlös, stel, spänd, mjuk? Vilken temperatur har tröttheten? Finns det någon rörelse i tröttheten? Finns det några känslor i tröttheten? Fråga dig själv – om tröttheten kunde tala, vad skulle den säga mig? Om tröttheten kunde tala, vad vill den hjälpa mig med? Om tröttheten kunde tala vad skulle den vilja att jag fokuserar på? Om tröttheten kunde tala vad skulle den vilja att jag lär mig, som gör att jag får mer energi i mitt liv?

Enkla råd för bättre sömn
– Om du har svårt att sova är andningsövningar en nyckel till att stärka sömnkvaliteten. Gör andningsövningen Balance 5-10 minuter 3-4 gånger per dag i fyra veckors tid och notera effekten på din sömn.
– Gör en meditation kallad kroppsscanning innan du ska sova på kvällen, för att slappna av i kroppen och hjälpa kropp och själ till ro. Det finns många instruktioner till denna meditation på youtube och appstore.
– Ät lätt mat till middag som t ex soppa och undvik att äta eller dricka annat än vatten och lugnande örtthéer som t ex kamomill och lavendel efter kl 20 på kvällen.

Enkla kostråd för att öka energi
Här är några generella kostråd som kan bidra till att öka din energi, men kom ihåg att bara du känner din kropp och vad den behöver. Så försöka att lyssna på din kropps signaler – vad mår den bra av och vad gör den trött & missnöjd? Pröva gärna råden här nedan och lägg märke till hur du känner dig då.
Uteslut allt vitt socker i din kosthållning under en till fyra veckors period och lägg märke till hur det känns och hur du mår. När du slutar med socker kan kroppen reagera på olika sätt, beroende på hur mycket socker du är van vid att äta. Om du har haft ett högt sockerintag så kan du första veckan få huvudvärk, må illa och känna av utrensande symtom när sockersuget klingar av. Räkna också med att sötsuget pockar på, men om du har bestämt dig för att prova en vecka utan så planera också vad du kan göra istället för att äta sötsaker när sötsuget pockar på? Dricka ett glas vatten? Göra en andningsövning? Göra några kroppsövningar, gå en promenad? Läsa en bok? Ta en kopp the? Ta en näve nötter och frön? Tugga på fänkål eller stjärnanis?
Avstå snabbmat, hel- och halvfabrikat som saknar näring och är energikrävande för kroppen att hantera.
Ät mycket bär, frukt och grönsaker. Minst fem portioner (en näve = en portion) per dag. Tugga noga! Gröna smoothies är ett effektivt och enkelt sätt att få i sig mycket näring på ett gott sätt. Testa varje dag i en vecka och se hur de påverkar sötsuget. Många upplever att sötsuget försvinner av sig självt när de startar dagen med en grön smoothie till frukost.
Ät i lugn och ro, utan TV, tidning eller musik. Känn smakerna, tugga väl och ge dig tid att fylla på.
Drick vatten, minst 1 liter rent vatten var dag. Gärna 4-5 dl som ljummet vatten direkt när du vaknar på morgonen, innan frukost.

Gå ut!
Att gå ut och röra på sig i naturen kan också fylla på energin, där rörelsen aktiverar och stimulerar cirkulationen och energinivån samtidigt som naturens hälsofrämjande egenskaper skänker ro och bidrar till harmoni.

Om du vill ha hjälp med att öka din energi i livet, så är du välkommen på en kost- och andningskonsultation eller på coaching. Gamla negativa mönster, beteenden och vanor kan göra oss trötta och blockera vår energi. Genom att i coaching befria sig från det som tar kraft, så frigörs livsenergi.

Lycka till!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *