Livsmedelverket oroade över svenskars matvanor

Var tionde år gör Livsmedelsverket en matvaneundersökning bland svenska folket och den 13 september 2012 presenterade de resultatet från
den senaste undersökningen.

Undersökningen visar att:
Svenskarna äter för mycket socker och för mycket av fel sorts fett, men för lite frukt och grönt. Sämst matvanor har unga vuxna. Det visar Livsmedelsverkets nya nationella matvaneundersökning bland vuxna i Sverige.
– För mycket socker, salt och mättat fett och för lite frukt och grönt, fisk och fullkorn är matvanor som vi vet ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom, typ 2-diabetes och vissa cancerformer. Därför är resultaten oroväckande, säger Anna Karin Lindroos, chef för livsmedelsdataenheten.”  Läs mer på: http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Svenskarnas-matvanor-oroar/

Livsmedelverkets generaldierektör, Inger Andersson skriver på DN Debatt (120913, sid 6)
Poängen är att vi både måste få njuta av maten och äta nyttigt – det måste bli lättare att leva på ett sätt som både ger glädje och hälsa”. Hon skriver också att vi är många i samhället bär ansvar för folkhälsan och hon efterlyser en gemensam, nationell strategi för mat och hälsa. http://www.dn.se/debatt/daliga-matvanor-hotar-den-svenska-folkhalsan

Jag delar Ingers syn om att det är viktigt att kombinera matglädje med nyttig mat och jag engagerar mig i arbetet för att t ex skolor ska erbjuda barn god, nyttig och bra mat. Det är viktigt att det blir enklare att göra bra matval i vardagen och i olika sammanhang.

Utveckling av utbud i kiosker och på caféer
Min förhoppning är att kioskutbudet fortsätter att utvecklas, så att det finns alltfler varor som är både nyttiga och goda (som t ex smoothies och nötblandningar), så att försäljningen av godis, läsk och chips minskar. På caféer efterlyser jag alternativ till söta bakverk i form av t ex raw food-bakverk och smoothies.

Kom igen idrottslivet!
Jag har svårt att förstå hur idrottsklubbar som skapar härliga förutsättningar för motion och rörelse för många barn, unga och vuxna i landet – samtidigt kombinerar detta med kiosk- och caféverksmahet som dignar av socker, i form av läsk, godis och bakverk. Många gånger frustreras jag över att det helt saknas sunda alternativ bland dessa varor. Givetvis tar vi med matsäck till de flesta aktiviteter, men jag ser fram emot att det ska vara möjligt att köpa bra och schyssta mellanmål och varor även i dessa sammanhang. Jag riktar härmed en uppmaning till hela idrottsrörelsen om att utveckla sin café och kioskutbud, som ett led i att bidra till förbättrade kostvanor i Sverige.

Schyssta alternativ i kiosker!
Samma sak tänker jag ofta på när jag möter barn och unga på stan. I Vänersborg där jag tidigare bodde samlades ofta tonåringar på torget efter skoltid, där finns det två kiosker. Ungdomarna handlar ofta stora godispåskar, läsk och snacks – oavsett veckodag. Och jag kan förstå att det är mysigt att kunna köpa sig något snacks på eftermiddagen och att ätandet kan vara en del av den sociala samvaron bland unga – men jag efterlyser bra alternativ – som är fria från socker och dåliga fetter. Samma sak gäller också caféer och kiosker på skolorna, som skulle kunna erbjuda ett medvetet utbud av goda mellanmål och snacks – som samtidigt är nyttiga. Jag är väl insatt i vad det finns för utbud hos grossister och vet att det finns jättebra alternativ – och dessa önskar jag ska nå ut bland barn, unga och vuxna. Jag riktar härmed en uppmaning till hela café- och kiosk-Sverige om att utveckla sitt utbud, som ett led i att bidra till förbättrade kostvanor i Sverige.

Skapa goda matvanor från barnsben – hem och skola
Det är oroväckande att unga vuxna har sämst matvanor, vilket också kan kopplas till ungdomskulturen idag. Desto viktigare blir det då i mina ögon att i skolan bjuda barnen på bra mat och inspirera dem till goda matvanor – så att det är lätt att fortsätta med dem när vuxenlivet står för dörren. I hemmen är det också värdefullt att låta matlagningen ta plats, så barn och unga får lära sig att laga mat och njuta av god hemlagad mat – istället för att äta hel- och halvfabrik var dag. Att laga mat tillsammans är en mysig vardagssyssla och ett fint tillfälle för umgänge och samtal, samtidigt som det ger barnen ovärderlig kunskap om matlagning.

Jag fokuserar ofta i mitt arbete på att sprida kunskap och inspiration till barn och unga, så att de får möjligheten till en bra kost som ger dem näring att växa och utvecklas med hälsa, men också för att de kostvanor vi har som barn ofta följer oss upp i livet.
Hör gärna av dig om du önskar stöd i att utveckla skolmaten, skolcaféts utbud, eller kanske idrottsklubbens caféverksamhet där du bor. Tillsammans kan vi göra skillnad – genom konkreta argument, inpsiration och goda alternativ! info@linalanestrand.se

Mer frukt och grönt!
Livsmedelverkets studie visar att de flesta, oavsett ålder äter för lite frukt och grönt – bara 8 av 10 äter rekommenderad mängd av frukt och grönsaker. Här önskar jag bidra genom att sprida inspiration och recept, som kan visa hur gott det smakar att äta mer frukt och grönt! För, att äta mycket frukt och grönt stärker vår hälsa och verkar förebyggande mot ohälsa – samtidigt som det ger oss härliga smakupplevelser. Jag delar till fullo Inger Anderssons syn på att mat både ska vara god och nyttig, både ge näring och glädje!

Från ord till handling!
Nu när vi snart firar helg tipsar jag dig om att ladda kroppen med extra mycket grönt och gott. Passa på nu när det är skördetid i Sverige och det finns många härliga och färska primörer att få tag på. Så, njut av extra mycket sallad på tallriken denna helgen!

Alternativ till helgfika, frukost eller mellanmål i helgen:
Bjud gärna på en smoothie se smarriga recept här

Schysst fika och efterrätter till helgen är
Chokladpudding eller blåbärssorbet

Till fredagsmyset rekommenderar jag
chilirostade sesamfrön
tamarirostade pumpa- och solrosfrön
hummus med grönsaksstänger

Så, njut av frukt och grönt och sprid gärna kunskap och inspiration vidare till andra – så att vi alla bidrar till en bättre kosthållning och ger förutsättningar för en bättre hälsa.

Må Väl! / Lina

 

 

 

 

 

14.09.2012 at 10:34