Effektiv Andning

Om energi, hälsa och balans i livet

Vill du lära dig att andas dig lugn eller skapa energi enbart med några få andetag? Vill du ha mer energi i ditt liv, känna balans, sova bättre, sänka ditt blodtryck, förbättra din matsmältning, bli av med huvudvärk, stress eller astma och stärka ditt immunförsvar? Effektiv andning är en enkel metod för att med hjälp av andningen stärka din hälsa. Effetiv andning har enligt forskningen en lång rad hälsovinster.

Effektiv andning och koldioxid
Med hjälp av effektiv andning optimeras mängden av koldioxid i kroppen, vilket innebär att syresättningen av cellerna förbättras. På 50-talet visade Dr Butejko vetenskapligt koldioxidens betydelse för hela  kroppen och visade bl a hur viktig koldioxid är för att blodkärlen ska fungera bra.  Sedan dess har hundratals studier visat att koldioxid är mycket viktigt för  människans blodcirkula- tion t ex i fråga om att vidga blodkärlen (som i brist på  koldioxid blir trånga) och förtunna blodet (brist på koldioxid gör att blodet blir mer trögflytande). Effektiv andning skapar en god balans av koldioxid i kroppen och  är därför en viktig förebyggande insats för att undvika hjärt- och kärlproblematik.

Forskning visar på hälsovinster
Effektiv andning ökar enligt studier cellernas energi  och har en stresseliminerande effekt eftersom andningscentret i hjärnan aktiveras och därmed hämmar hjärnans stresscentrum.  Effektiv andning balanserar nervsystemet vilket innebär att t ex sömnen förbättras. Effektiv andning förbättrar hälsan i mage- och  tarmsystem tack vare den stimulans som diafragmandningen innebär.  Effektiv andning stärker immunsystemet tack vare balansering  av lymfsystemet, genom minskad mängd fria radikaler i kroppen  och en ökad energi hos cellerna.

Hur går det till?
Andningen inom Effektiv andning handlar om att skapa en jämn och lugn andningsrythm. Fokus ligger på en långsam utandning, med ett svagt motstånd, som åstadkoms med hjälp av en Smart Breathe eller genom att skapa en smal springa mellan läpparna vid utandning eller genom att skapa ett väsande ljud från halsen vid utandning (sk ujaj-andning). Andningsövningen Balance är central inom Effektiv Andning och ju mer du tillämpar övningen, desto större effekt märker du av. Gör gärna övningen i 5-15 minuter tre-fyra gånger per dag. Om det känns svårt att göra andningsövningar så kan du istället använda en Smart Breathe. Med hjälp av Smart Breathe kan du tillämpa Effektiv andning medan du gör annat såsom att se på TV, arbeta vid datorn, köra bil eller diska.

Övningar för olika tillstånd
Inom effektiv andning finns övningar för att  skapa olika tillstånd, till exempel uppiggande övning, lugnande övning,  avslappningsövningar som minskar spänningar i kroppen (te x i axlar och nacke) och koncentrationsfrämjande  övningar (se respektive övning under andningsövningar). Samtliga andningsövningar har positiva effekter för koncentration och kontakten mellan hjärnans vänstra och högra hjärnhalva, vilket i sin tur ökar kreativiteten.

Vill du veta mer eller har du frågor och funderingar? Du är varmt välkommen att kontakta Lina på info@linalanestrand.se

Lycka Till!

Nyfiken på forskning ? Kolla in Boris Aranovich sammanställning av några studier och referenser kring effektiv andning och koldioxidens betydelse för hälsan på länken här.

Föreläsning, kurs eller hälsoutveckling inom företag, skola och vård
Lina sprider kunskap om Effektiv andning via föreläsning, seminarier, kvälls- eller heldags kurs. Teori varvas med praktiska övningar. Alla deltagare får instruktioner för andningsövningar. Föreläsningen liksom seminarierna passar för företaget som vill öka energin och hälsan hos sin personal, för skolpersonal och elever, för föräldrar, för yogacenter, för möhippa eller svensexa, för nätverk och organisationer. Kontakta info@linalanestrand.se för mer information och förslag på upplägg.

Enskild andningskonsultation
Vill du själv se över din hälsa, energinivå och andning? Du får möjlighet att mäta din energinivå och får övningar anpassade efter dig, din hälsa och din livssituation. Kontakta Lina för en andningskonsultation – info@linalanestrand.se