Kniiip-övning för han & hon

Knipövningar gör susen för både män och kvinnor. Knipövningar stärker blodcirkulationen i områden runt könsorgan, livmoder och prostata. Att upprätthålla god cirkulation i dessa områden är värdefullt för att förebygga stagnation och besvär som kan uppstå.

Knipövningar hjälper kvinnor och män att förebygga och/eller lindra besvär med urinträngningar och läckage samt förebygger framfall hos kvinnor. Knipövningar skapar stabilitet i bäckenbotten och bidrar till att lära sig att hitta, känna och aktivera muskler i området.

Det kan kännas svårt att hitta rätt muskler i början, men prova dig fram. Muskeln som ska knipas åt försiktigt sitter mellan könet och anus, rörelsen är ett lätt lyft uppåt, inåt.

För kvinnor kan sägas att en knipövning kan liknas vid känslan av att “stoppa urinen” när man kissar. Om man hejdar urinstrålen gör man det genom en lättare knipning. Det är just denna rörelse som tränas vid knipövningar. Dock rekommenderas ej att avbryta urinstrålen till vardags. Knipövningar ska hellre göras separat från själva urineringen.

Var varsam med dig!
Ta det varsamt och försiktigt i början av träningen, det är viktigt att det känns bekvämt och bra i samband med och efter träning.
Det kan givetvis vara så att själva övningen känns ovan, och då är det en fråga om träning och vana. Med träning blir det allt lättare att hitta musklerna och uthålligheten ökar successivt, vilket innebär att du kan göra fler knipövningar med tiden.

Genom att kombinera knipövningen med andningsövning ökar du effektiviteten i övningen och blodcirkulationen i området.

Gör såhär
Andas in, håll andan och gör varsamt några kniprörelse i området mellan anus och könet, gör ett försiktigt lyft uppåt och inåt – och håll en liten stund (någon sekund i början och fler ju mer van du blir) och slappna av igen – under tiden som du håller andan. Upprepa några knip- och slappna av-övningar vid varje andhållning. Kanske kan du göra tre-fem knipövningar varje gång du håller andan i början. Kom ihåg att det inte är en tävling, utan du håller andan så länge som det känns bekvämt och bra. Med träning kommer du successivt att kunna hålla andan allt längre tid och göra alltfler knipövningar. Rörelserna sker lugnt och varmsamt, utan brådska och med låg intensitet. Upprepa övningen några gånger, kanske fem gånger i början och utöka med tiden till att göra tio-tjugo knipövningar åt gången.

Hur verkar övningen?
Genom att hålla andan samtidigt som du gör en rörelse i bäckenbotten aktiverar du reservkapillärer (reservblodkärl)i det aktuella området som du rör på. Genom denna aktivering av reservkapillärerna ökar blodcirkulationen i det aktuella området. När blodcirkulationen ökar upphör stagnation och spänningar kan lättare släppa.

Uppiggande eller lugnande
Genom att hålla andan på inandningen aktiverar du det sympatiska nervsystemet som skapar aktivitet i kropp och sinne, vilket gör att övningen har en uppiggande effekt. Vill du istället ha en lugnande verkan i samband med övningen så håller du andan på utandningen och gör rörelsen då istället.

En ny vana
Ta för vana att göra knipövningar några gånger om dagen, som en paus när du sitter och jobbar, när du sitter på bussen eller tittar på TV. För mig har det blivit lättare att komma ihåg knipövningar sedan jag gjort till vana att göra andningsövningar några gånger per dag. Jag lägger helt enkelt till någon minut av knipövningar i samband med andningsövningarna. Hur gör du för att komma ihåg att göra dina knip-övningar? För även om det inte är varken roligt eller enkelt med knip-övningar så är det tacksamt. Tänk så skönt att nu och framöver slippa oroa sig för urinläckage på fester när du skrattar, i busig lek med barn, nära och kära och att kunna hoppa, nysa och träna utan oro för läckage – det skapar frihet och glädje! Med det perspektivet skapar knipövningar mer glädje!

Så kniiiip och Lycka till!
/ Lina